Leon, het culturele hoogtepunt - Reisverslag uit León, Spanje van Rob Nugteren - WaarBenJij.nu Leon, het culturele hoogtepunt - Reisverslag uit León, Spanje van Rob Nugteren - WaarBenJij.nu

Leon, het culturele hoogtepunt

Blijf op de hoogte en volg Rob

11 Juni 2017 | Spanje, León

De eerste pelgrims stonden alweer vroeg op in de slaapzaal. Ondanks dat ik maar 2 uur hoefde te lopen naar Leon ben ik er ook uitgegaan. Het zou weer een warme dag worden. Onderweg kwam ik al bekende van de route van gisteren tegen, de zwitser met zijn duitse kameraad, zij wilde Leon passeren. Ik wilde dit culturele hoogtepunt op de Camino niet zomaar overslaan.

Deze stad is gesticht door Romeinse soldaten 68 na Ch. De stad ontwikkelde zich tot politiek en militair middelpunt. Uit de Latijnse naam "Legio" ontstond Leon. Tot het midden van de 20e eeuw was Leon het centrum van ijzererts en kolenmijnbouw in de streek. De wegen in de binnenstad Leon zijn afgesloten voor verkeer. En samen met de vriendelijke lichtgele gebouwen behoort Leon tot de aantrekkelijkste plaatsen van de Camino Frances.

Nog even samen koffie gedronken en na hun vertrek het reisgidsje gelezen over de Camino. Ook over Santiago. Ik heb besloten als t zo voortvarend blijft gaan nog 85 km extra te lopen om t helemaal compleet te maken (naar de kustplaats Finisterre). Volgens de Camino legende "het einde vd wereld".

"Cathedrahl de Leon" is t meest prominente en oer gotisch bouwwerk op Spaanse bodem (zie foto). Wat een kolossaal gebouw (zie foto) van binnen is het ook adembenemend, ook de enorme lappen geschilderd glas. Ook de "Maagd van de hoop" ontbreekt niet (zie foto).

Ieder uur is er een mis. Ik heb er één meegemaakt, echt de moeite waard al versta ik er niets van, ook prachtige orgel begeleiding (kennelijk een goed apparaat, zie foto).

Daarna liep ik langs een prachtig Gaudi museum met een gepensioneerde straaljager in de voortuin (zie foto)

Daarna bij bekende pelgrims uit Californië aangeschoven die op een terras zaten. Weer mooie gesprekken.

Toen ik op weg was om de sleutel op te halen zat Maria uitgeput op een terras met haar Camino vriendin die ze uit t oog verloren had. Dat is t voordeel als je even stopt, dan kom je weer oude bekende tegen. Was ook weer gezellig en ondertussen kwam de airbnb huisbaas de sleutel brengen en uitleg geven over de mogelijkheden.

Daarna de Sixtijnse kapel vd romaanse tijd bezocht "Panteón real". Ook weer adembenemend en muisstil. Schuin voor mij zat een Non en oud mannetje. Ik voelde me al bezwaard door t gekraak tijdens het afdoen van mn rugtas. Totdat de oude man een telefoontje kreeg en onbevangen het telefoon gesprek voerde met luide stem. Toen de vrouw achter hem heel voorzichtig "sssst" fluisterde kon ik t niet laten om een foto van dit tafereel te maken.

Daarna naar de andere kant vd stad gelopen om een restaurant met geopende keuken te bereiken (mbv tripadvisor). Zo'n herberg ipv een airbnb is toch wel erg handig en voorzien van gelijkgestemde. En zeker het voordeligst. Nou ja, goed om er weer even bij stil te staan.

Morgen wordt t weer warm dus dat wordt weer vroeg opstaan.

  • 11 Juni 2017 - 20:28

    Marja:

    Slaap lekker en goede tocht morgen!

  • 11 Juni 2017 - 21:03

    Ange:

    Hoi Rob, harde loper en doorzetter.
    Ik geniet van je verhalen. Wat ben je al een eind gevorderd. Ja, Léon is wel een topplaats om jezelf eens te trakteren op een rustige dag, lekker eten en een goed bed. Hoe bevalt het om een dag amper te lopen?
    Ik vierde destijds mijn verjaardag in Léon, denk er met gemengde gevoelens aan terug.

  • 12 Juni 2017 - 06:23

    Gonny En Henk :

    Goede morgen Rob , het is nog heel vroeg maar voor ik naar het ziekenhuis ga stuur ik toch nog maar een berichtje. Wat een imposante kathedraal prachtig deze heb ik nog nooit gezien , maar wat hufterig van die man dat hij hardop ging zitten bellen , in een kerk altijd mobiel uit maar hij gaat nooit naar de kerk denk ik , zou hij in het theater ook zijn mobiel aan laten staan ? Nu op voor de 2de helft de plaats Finisterre ken ik nog van school daar moesten onze ontdekkingsvaarders altijd langs en dat was heel gevaarlijk . Ben benieuwd of je dat haalt.
    Doei .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Mijn naam is Rob Nugteren

Actief sinds 23 Mei 2017
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 27917

Voorgaande reizen:

24 Mei 2017 - 03 Juli 2017

Wandeling door Spanje naar Santiago

Landen bezocht: