Ezel - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Rob Nugteren - WaarBenJij.nu Ezel - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Rob Nugteren - WaarBenJij.nu

Ezel

Blijf op de hoogte en volg Rob

31 Mei 2017 | Spanje, Logroño

Uiteindelijk om 19:45 pas in Logrone. Ik was de laatste pelgrim die vanochtend deze geweldige herberg verliet. Kennelijk had t zo moeten zijn want er kwam bij t opruimen nog een regenbroek van mij op de proppen die hadden ze apart gelegd want die moest niet in de droger. De herberg had dus ook een was service, dus handwasje kon ik deze keer overslaan. M'n kuit was nog steeds verkrampt maar niet erger geworden. Magnesium tabletten was ik vanaf de 1e dag gelukkig al mee begonnen. Besloten minstens ieder uur te pauzeren en wat rekoefeningen te doen. Dat kan natuurlijk niet zonder contact en interviews dus t schoot weer niet op. En tot mij grote verbazing zag ik Anneke in de verte zitten, ze was on 5:00 opgestaan voor de hitte en was al bijna op plaats van bestemming. Haar knie was er niet beter op geworden ondanks t rekverband en stokken. Ik heb haar nog geholpen met het afstellen van haar nieuwe stokken. We hebben nog even koffie gedronken op een terrasje. Rust staat niet in haar woordenboek. Morgen wil ze naar de Dokter. We hebben weer afscheid genomen bij haar herberg.

Voor de 2e keer kwam ik Roos uit Ottawa (Canada) tegen (zie foto), een pittige dame, die haar eigen knieën zelf aftaped. Daarnaast heeft ze knie brace en haar voet volgeplakt met pleisters om de blaren te beschermen. Ze is 67 en wilde dit 1 x meemaken. Ze zei volgend jaar kan het niet meer. Op een plek met stenen en pelgrimsboodschappen heb ik een Avatar compassie kaartje neergelegd in een plastic tasje (zie foto). Overigens wil ik 150 Avatar compassie kaartjes weggeven hebben voordat ik in Santiago aankom, ik zit op schema. De kaartjes die ik bij me heb zijn in t Frans, Spaans en Engels. Gisteren tijdens mijn siësta op t terras in Viana vroeg ene Suzanne om nog "zo'n mooi kaartje" voor haar vriendin in Ierland.

Toen ik nog laat in de middag een pauze nam bij een kappelletje, begonnen de klokken te luiden. In de verte hoorde ik mensen zingen. En ja hoor, daar kwamen de broeders en zusters aanlopen met moeder overste voorop. De mis vond buiten plaats. Er werd mij nog koffie aangeboden met een koekje. Pelgrims en moeder overste gaan kennelijk prima samen.

Nog vele bekende en nieuwe pelgrims gesproken. Het meest bijzondere was de Hongaar met de ezel (zie foto). Hij loopt van Porto (Portugal) via Santiago de compostella via St Jean de port, Frankrijk, Italië, Hongarije. Daar gaat de ezel van Spaanse komaf met pensioen. Hij loopt dus in tegengestelde richting. Hij stempelt ook in pelgrims paspoorten en kan van de opbrengst de ezel te eten geven. Hij was leerkracht in Boedapest, maar zegt dat hij vd Camino veel meer kan leren. Ik heb een stempel gekocht en kreeg nog een paar ansichtkaarten waar hij uiteraard met zijn ezel op staat.

Die avond sprak ik Tonny (Spanjaard) in een restaurant met pelgrims menu's in hartje Logroño. Hij vond dat de Camino een extreme aantrekkingskracht heeft en je veel energie geeft. Hij vond ook dat de Camino genieten en lijden tegelijk was. Toen ik naar zijn voeten keek begreep ik wel wat hij bedoelde.

  • 01 Juni 2017 - 08:13

    Ange:

    Wat een mooi gebaar om van die Avatar-kaartjes uit te delen. Volgens mij ga je erom bekend staan en kom je er straks veel tekort.

  • 01 Juni 2017 - 10:29

    Mir:

    Heerlijk om al je verslagen te lezen, zo herkenbaar allemaal! De ouders van Luc zijn afgelopen weekend gestart vanuit Leon. Wie weet treffen jullie elkaar nog ergens onderweg. Geniet! XM

  • 01 Juni 2017 - 15:03

    Gonny En Henk:

    Rob ik ben al oud dus daarom wat zijn Avatar kaarten , ik weet dat Avatar een filmfiguur is of was het stripheld ? In ieder geval straks kent de halve wereld je ook weer leuk hoor . Let goed op jezelf .
    Groetjes .

  • 01 Juni 2017 - 19:45

    Gerda:

    Bewondering Rob, maar wat beleef je toch evengoed veel als je een "dagje rustig aan doet".
    Blijf gezond en genieten maar!

  • 02 Juni 2017 - 10:57

    Dirk:

    Rob, ik denk dat ik je wilde vertellen....

    Heel veel plezier nog de komende weken,

    Groetjes Dirk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Mijn naam is Rob Nugteren

Actief sinds 23 Mei 2017
Verslag gelezen: 365
Totaal aantal bezoekers 27993

Voorgaande reizen:

24 Mei 2017 - 03 Juli 2017

Wandeling door Spanje naar Santiago

Landen bezocht: