Nacht van San Juan - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rob Nugteren - WaarBenJij.nu Nacht van San Juan - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Rob Nugteren - WaarBenJij.nu

Nacht van San Juan

Blijf op de hoogte en volg Rob

23 Juni 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Eigenlijk was mijn plan om vandaag verder te lopen maar omdat de nacht van San Juan vanavond op het programma staat besloot ik om nog een dag in Santiago te blijven.

's Ochtends naar het pelgrims kantoor gegaan om te vragen waar ik de brandhaarden van de nacht van San Juan kon vinden en bovendien had ik nog even behoefte aan een warm onthaal in de nederlandse kamer. Waarom niet voor een 2e keer. Daar een nederlands stel ontmoet die op hoge leeftijd nog steeds de tocht aangingen, welliswaar op een lager tempo dan vroeger.

's Middags naar het pelgrims museum geweest (een voormalig bankgebouw) dichtbij de Kathedraal. Eerst kwam ik Sigrid tegen de vriendin van Maria, we hebben even bijgekletst, een selfie gemaakt en naar Maria gestuurd die onmiddellijk reageeerde. Wij begrepen dat ze het er moeilijk mee had om weer aan t dagelijks leven te wennen. Vooral de kantoor baan, hele dagen binnen i.p.v. buiten wandelen brak haar op.

Indrukwekkend in het museum betreft het ontstaan van de pelgrimstochten en de cultuur die erom heen, van de jacobsschelp tot de pelgrims muziek. Ook alle camino's die in stervorm naar Santiago worden heel mooi gepresenteerd.

's Avonds de stad in. Iets te eten gekocht en aan een tafel gaan zitten waar een spaans stel zat. Hij is een zaken man die opgegroeid is in Santiago en wist mij alles te vertellen van de traditie: de Nacht van San Juan. Ze waren grote sardines aan t eten die ook bij de traditie horen. Later zag ik dat deze sardines massaal op mega bbq's gebakken werden. San Juan is een soort zomer seizoens ritueel, waarbij je over vuur kunt springen om kwade geesten te verdrijven. Deze kwade geesten, komen alleen tevoorschijn in donker en omdat deze nachten "kort" zijn is de kans groter dat ze tevoorschijn komen.

Ook nog wat bekende pelgrims tegen gekomen met name van de nederlandse kamer op het pelgrimskantoor. Als er wat te vieren valt.

In de herberg was m'n zonnebril binnengekomen, dat komt mooi uit, net op tijd voor de volgende etappe. Ik had de bril laten versturen.

Vanavond op tijd gaan slapen i.v.m. de volgende etappe richting Fiinisterre, spannend.

  • 12 Oktober 2018 - 09:33

    Miranda :

    ik heb je reisverslag niet gelezen, maar ik zou graag wat info willen hebben. Op welke manier kan ik dit vragen aan u ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rob

Mijn naam is Rob Nugteren

Actief sinds 23 Mei 2017
Verslag gelezen: 3534
Totaal aantal bezoekers 28008

Voorgaande reizen:

24 Mei 2017 - 03 Juli 2017

Wandeling door Spanje naar Santiago

Landen bezocht: